پرسش و پاسخ

دوستان و عزیزان سلام
در این قسمت به کلیه سوالات فنی شما پاسخ خواهیم داد.
اگر سوالی دراید از طریق تماس با مای سایت مطرح فرمایید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود.لطفا سوال را در سایت مطرح فرمایید و ازایمیل نمودن ان خودداری فرمایید.
با تشکر
1-سوال :من میخوام واسه slx یه کلاج برقی درست کنم .کسی میدونه واسه گرفتن کلاج چند کیلو یا چند نیوتن نیرو لازمه؟
جواب:سلام دوست عزیز
ساختن کلاچ برقی عادی سخت نیست ولی مشکل توی نیم کلاچ کردن است.شما باید یه سیستم کنترلی دقیق باید داشته باشین که بتونید نیم کلاچ را محاسبه و کنترل کنید.به نظر من ساخت اون گرون تر از خرید اون در میاد.ولی خب اطلاعات مورد نیاز شما به شرح ذیل است:
کورس دوشاخ کلاچ سر گیربکس 3 سانتی متر می باشد.نیروی لازم برای کشیدن کلاچ نیز 450 نیوتن (پژو – تندر سمند) شروع و تا 700 نیوتن(پراید-اردی-پیکان) را شامل میشود.
یعنی شما باید سیستمی داشته باشید که بتواند بیشتر از 3 سانت جابه جایی ایجاد کند که به طور کامل کلاچ گیری شود. اگرنه نیم کلاچ میماند و باعث از بین رفتن صفحه کلاچ میشود.می توانید برای کاهش نیروی کلاچ گیری طول دو شاخه کلاچ را زیاد کنید.ولی وقتی طول دوشاخ کلاچ را بلند میکنید باید حواستان باشه که کورس هم زیاد میشود چون طول اهرم زیاد شداست.از طرف دیگه هم باید حواستان باشد که کلاچ را نباید نا گهانی رها کنید بلکه باید به تدریج باشد تابه گیربکس صدمه وارد نگردد
موفق باشید

2-من یه پژو 405 tu5 مدل 93 خریدم میخاستم خودم یه کلاچ برقی واسش درست کنم.و تا 2 سال آینده هم توانایی خرید کلاچ آماده را ندارم.من برنامه نویسی AVR هم کار میکنم.میخواستم یه موتور و گیربوکس برف پاک کن پیکان واسه مکانیزمش بذارم و یه مدار کنترلی هم واسش درست کنم.ممنونم از اینکه راهنماییم میکنید.البته من حدود 2 سال پیش ایده ساختن یه همچین چیزی به ذهنم رسید و نمیدونستم که شرکتهایی هستند که اینو تولید میکنن. وقتی یه گشتی تو اینترنت زدم دیدم چیزایی که هست تقریبا همونیه که تو نظر من بوده!
طرحی که من در نظر دارم اینه که به غیر از نیمکلاچ کردن در بقیه وقتها کلاچ با یه سرعت ثابتی توسط دگمه رو سر دنده گرفته بشه و موقع ول کردنشم با همون سرعت یا یه مقدار کمتر برگرده.
واسه نیمکلاچ کردن برنامه ای بنویسم که بگه اگه دگمه کلاچ نگرفته باشه و سرعت مثلا زیر 15 باشه و ترمز نگرفته باشه آنگاه اگه دور موتور مثلا بیشتر از 900 بود pwm را با یه مقدار کم روشن کن که موتور کلاچ برگرده،اگه دور موتور کمتر از 900 شد توقف کن و وقتی بیشتر شد ادامه بده.البته واسه اینکه تا آخر برسه میکروسوییچ میذارم که قطعش کنه.حالا این که گفتم کامل نیست یه شروط دیگه هم باید بهش اضافه بشه تا از نظر من درست کار کنه.به نظر شما عملیه؟
جواب :
این که ایده توی ذهن شما ایجاد شده حاکی از خلاقیت بالای شماست.کلاچ اتوماتیک در سال 1385توسط این شرکت ساخته و ثبت اختراع گردید.و سایر دوستان با کم لطفی اقدام به کپی سازی کردن و …..
شما باید دور موتور را حداقل 1300-1500 بگیرید چون دور موتور خودرو ها در حالت ایدل در هوای سرد بالا تر است و لذا باد دقت کنید که این موضوع رعایت شود.باید سیکل سرعت گیری خودرو و ترمز خودرو را تفکیک کنید.وقتی خودر با سرعت کمی حرکت میکند نیم کلاچ باید به ارامی رها گردد تا اصطهلاک صفحه کاهش یابد. در ترمز گیر وقتی سرعت به زیر 15 کیلو متر رسید شما باید کلاچ را تا انتها بگیرید تا خودرو خاموش نشود
3- سوال:یکم در مورد این سیستم کن باید توضیح بدید و اینکه چه جوری میشه مقدار سرعت و دور موتور را واسه میکرو تعریف کرد.یعنی من این سیم که میره واسه کیلومتر شمار رو چه جوری باید به میکرو وصل کنم که سرعت رو اندازه بگیره؟

سیستم کن برای خودرو های مالتی پلکس است که کلیه دیتا های سیستم روی باس کن مالتی پلکس می شوند .برای دسترسی به ان باید از یک برد دی مالتی پلکس استفاده کرد .

سیستم خودروی شما مالتی پلکس نیست.در خودرو های مختلف سرعت و دور موتور متفاوت است . برای 405 SLX که یورو 4 باشد سرعت را از ECU گرفته میشود که بسته به نوع ECU متفاوت است.

سوال :اگه ecu bousch 7.4.5 ۴۰۵ SLX که یورو ۴ باشد :
1- سیگنال سرعت و دورموتور که واسه عقربه ها میره به صورت pwm هست؟

 به طور کلی اغلب ماهیت سیگنال به صورت pwm می باشد
2-کدوم سیم هااز اون سوکتی که پشت کیلومتر وارد میشه مال دور موتور و سرعت سنج هست؟ (داشبورد جدید)

این ecu  ها  چینی هستند وخودرو ساز مدام برروی خودرو تغییرات متعددی ایجاد نموده .لذا باید خودرو بررسی گردد.در عمده این موتور ها دور موتور از خانه 68 ecu در دسترس بوده ولی سرعت از abs گرفته میشود

لطفا سوال خود را در کادر بالا بپرسید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود.باتشکر

Please wait...